SPRIEVODCA MATERSKOU ŠKOLOU
Milí rodiča, spracovali sme pre vás praktického sprievodcu materskou školou, ktorý vám ponúka podstatné informácie pri prvom kontakte s MŠ.
V škole obdržíte nasledovné tlačivá, ktoré treba vyplniť a odovzdať triednym učiteľkám:
- písomné vyhlásenie rodiča o tom, že dieťa neprejavuje príznaky prenosného ochorenia a nemá nariadené karanténne opatrenia (vyhlásenie o bezinfekčnosti prostredia z ktorého dieťa prichádza, nie lekárske potvrdenie);
- evidenčný listok;
- informačný list o dieťati;
- splnomocnenie na preberanie dieťaťa inou osobou;
- prihláška na stravu;
- súhlas so spracovaním osobných údajov.
Vaše dieťa potrebuje v prvý deň do materskej školy nasledovné:
- malé deti podľa potreby podbradník (gumený alebo silikónový);
- prezuvky s bielou podrážkou - pevná uzatvorená obuv alebo ortopedické sandále, (z bezpečnostných dôvodov nie vsuvky);
- náhradné oblečenie do skrinky (spodnú bielizeň, ponožky, pančuchy, tričko, tepláky) uložené vo vrecúšku;
- igelitové vrecká na zbalenie znečisteného oblečenia;
- dievčatá - hrebeň s dierkou na zavesenie, gumičky a sponky do vlasov v malej krabičke alebo kapsičke;
- pyžamo - perie sa doma, vymieňa sa týždenne;
- paplón, vankúš dostane v MŠ;
- obliečky na paplón a vankúš (100x135cm, 60x40cm), plachtu (130/140x60cm- perie sa doma štandardne raz mesačne;
- detský uterák s putkom na zavesenie - perie sa doma, vymieňa sa týždenne;
- malé deti povinne doniesť nepremokavú plachtu alebo podložku pod plachtu (130x60cm).
Staršie deti aj:
- cvičebný úbor – druh po dohode s triednymi učiteľkami;
- pohár, zubnú kefku a zubnú pastu - po dohode s triednymi učiteľkami.
Všetky veci kontrolujú a udržiavajú v čistote rodičia. Je potrebné označiť menom každú osobnú vec dieťaťa.
Požiadavkou zo strany MŠ je, aby dieťa pri prijímaní malo osvojené:
- základné hygienické návyky - aby dieťa vedelo oznámiť, že potrebuje ísť na toaletu, vedieť sa obslúžiť pri použití WC, umývať si ruky s vyhrnutými rukávmi, spolupracovať pri používaní vreckovky a pod. Plienky v prostredí materskej školy sa nepoužívajú ani počas spánku;
- základné sebaobslužné návyky - vedieť spolupracovať pri obliekaní, prezliekaní a prezúvaní s dospelým a samostatne sa čo najviac angažovať;
- základné stravovacie návyky - vedieť samostatne jesť lyžicou a piť z pohára;
- základné schopnosti komunikácie s dospelou osobou - vedieť vyjadriť jednoduché prosbu alebo potreby;
- zvládnutá lokomócia - chôdza, chôdza po schodoch, beh;
- poznanie osobných vecí (je to/nie je to moje).
Vstup do akejkoľvek väčšej detskej komunity predstavuje významný okamih v živote dieťaťa. Pri prvom vstupe do materskej školy je náročnejšie to, že dieťa zostáva prvýkrát bez blízkeho kontaktu s rodičmi a proces adaptácie býva často náročný a najmä dlhodobý. Dôležitú úlohu tu hrajú osobnostné vlastnosti, predchádzajúce skúsenosti, no aj pohľad, názory a výchovné pôsobenie rodičov. Niektoré deti sa vyrovnávajú s nástupom do MŠ okamžite, iné sa dlhé obdobie trápia spolu so svojimi rodičmi.
Niekoľko rád, aby ste nástup do našej materskej školy zvládli s úsmevom:
- Už pred vstupom do materskej školy by sa malo dieťa vedieť zaobísť krátku dobu bez mamy. Príležitostné odlúčenie umožní dieťaťu získať istotu, že mu mama neutečie a že sa vráti. Tieto prvé skúsenosti sa pozitívne prejavia len vtedy, keď sa rodičia vrátia v dohodnutú dobu.
- Je dobré, keď pred vstupom do materskej školy má dieťa možnosť tráviť čas (hrať sa) s rovesníkmi (napr. na detskom ihrisku), aby sa naučili s nimi vychádzať.
- Rozprávajte sa s dieťaťom o materskej škole a ešte pred nástupom sa choďte s dieťaťom poprechádzať do blízkosti materskej školy a preskúmajte s ním okolie.
- Nestrašte ho nástupom do materskej školy a ani nedovoľte nikomu z okolia, aby ho podobným spôsobom zastrašoval (veď tam sa naučíš, tam budeš musieť poslúchať). Dieťaťu sa tým už dopredu podsúva strach a obavy.
- Skúste cestou do materskej školy zaujať dieťa rozprávkou alebo mu rozprávajte, čo budete robiť vy, kým sa bude hrať, čo vás čaká, keď poň prídete.
- Dieťa si môže so sebou nosiť obľúbenú hračku alebo hračku s ktorou zvykne spávať.
- Vždy je lepšie, keď o zvláštnostiach dieťaťa už dopredu poinformujete učiteľku, ako keby vás mala ona upozorniť na veci, ktoré sú vám známe, len ste ich nepovedali (napr. alergie, zlozvyky, cumlík, cmúľanie palca, obhrýzanie nechtov a pod.).
- Komunikujte s učiteľkou s úsmevom. Ak máte výhrady s jej prístupom k dieťaťu, nikdy to neriešte v jeho prítomnosti.
- Nepúšťajte sa do veľkých rečí s učiteľkou hneď ráno. Ak vás zaujíma, ako sa darí vášmu dieťaťu, informujte sa radšej popoludní, pred odchodom z materskej školy.
- Pri nástojčivom plači až afektoch sa snažte dieťa odovzdať učiteľke čo najrýchlejšie, bez zbytočného dlhého lúčenia, tíšenia, prehovárania. Dajte mu na vedomie, že viete, že sa mu to nepáči, ale ubezpečte ho, že určite poň prídete.
- Začiatok v materskej škole je pre deti telesne náročný a únavný. Bezprostredne po návšteve materskej školy dieťa potrebuje čas na odpočinok. Väčšie aktivity, ako veľký nákup, prechádzku po meste, návštevu ihriska a pod., by sme mali odložiť.
- Rodič by určite nemal prežívať pocity viny z toho, že dieťa je v materskej škole, ale vnímať tento moment z pozitívnej strany. Vyvarovať sa musí aj prezentovaniu svojich obáv z toho, či dieťa vstup do materskej školy zvládne. Budúci škôlkar totiž napätie a strach vycíti a bude reagovať podobne ako jeho ustráchaná a vystresovaná mamička.
Spolupráca rodiny a materskej školy nie je možná bez vzájomnej dôvery a úcty! Rodičia by sa mali naučiť správne reagovať a byť pripravení na počiatočné reakcie ich ratolesti. Počas prvých dní v kolektíve treba rátať s tým, že je dieťa unavené, plačlivé. Učiteľka pozná rôzne úskalia adaptácie a v spolupráci s rodičmi odporučí individuálny adaptačný program. V ňom sa navrhne dĺžka pobytu v prvých dňoch, podávanie stravy, poprípade účasť rodiča v materskej škole počas prvých dní. A nezabudnite – nech je prostredie akékoľvek krásne, učiteľka milá, prvé dni je to pre dieťa neznáme.
Čo teda očakávame od rodičov?
- Rešpektujte školský poriadok;
- dbajte na pravidelnú dochádzku dieťaťa do materskej školy;
- hovorte s učiteľkou o Vašich obavách, pripomienkach;
- počúvajte, ako sa dieťa správa v materskej škole počas Vašej neprítomnosti;
- príjmite dobre mienené rady od učiteliek;
- zaujímajte sa o program, ktorý ponúka materská škola dieťaťu.