Žiad. o prijatie dieťaťa do MŠ .pdf (385,8 kB)

Žiadost o preruš. dochádzky dieťaťa do MŠ po -2.doc (28672)

 

Vážení rodičia!

Sprievodca materskou školou vám pomôže dozvedieť sa podstatné informácie pri prvom kontakte s Materskou školou, Trebišovská 11, Košice.

V škole obdržíte nasledovné tlačivá, ktoré treba vyplniť a odovzdať triednym učiteľkám:

- písomné vyhlásenie rodiča o tom, že dieťa neprejavuje príznaky prenosného ochorenia a nemá nariadené karanténne opatrenia (vyhlásenie o bezinfekčnosti prostredia z ktorého dieťa prichádza,  nie lekárske potvrdenie)

- evidenčný listok

- informačný list o dieťati

- splnomocnenie na preberanie dieťaťa inou osobou

- prihláška na stravu

- súhlas so spracovaním osobných údajov

 

Vaše dieťa potrebuje v prvý deň do materskej školy nasledovné:

  • prezuvky (zo zdravotných dôvodov - pevná uzatvorená obuv alebo ortopedické sandále s pevnou podrážkou, z bezpečnostných dôvodov nie vsuvky)
  • náhradné veci do skrinky (spodnú bielizeň, ponožky, pančuchy, náhradné oblečenie)
  • hrebeň (s dierkou na zavesenie), dievčatá gumičky do vlasov (v ozdobnej krabičke, kapsičke)
  • u malých detí podľa uváženia podbradník.
  • pyžamo - perie sa doma, vymieňa sa týždenne,
  • paplón, vankúšik a posteľnú bielizeň na detský paplón a vankúš + plachtu dostane v MŠ - perú rodičia štandardne raz mesačne,
  • detský uteráčik dostane v MŠ - perie sa doma, vymieňa sa týždenne,
  • v prípade potreby doniesť nepremokavú plachtu alebo gumovú podložku pod plachtu),

Staršie deti aj:

  • cvičebný úbor – druh po dohode s triednymi učiteľkami.

Všetky veci kontrolujú a udržiavajú v čistote rodičia.

Na čo sa zabúda?                                                

KAŽDÚ OSOBNÚ VEC DIEŤAŤA  DOMA OZNAČIŤ MENOM A POD.

Do skrinky priebežne vložte aj igelitové vrecká na zbalenie znečisteného oblečenia alebo posteľnej bielizne.

 

Požiadavkou zo strany MŠ je, aby dieťa pri prijímaní malo osvojené:

- základné hygienické návyky - aby dieťa vedelo oznámiť, že potrebuje ísť na  toaletu, vedieť sa obslúžiť pri použití WC, umývať si ruky s vyhrnutými rukávmi, spolupracovať pri používaní vreckovky a pod. Plienky v prostredí materskej školy sa nepoužívajú ani počas spánku,

- základné sebaobslužné návyky - vedieť spolupracovať pri

pri obliekaní, prezliekaní a prezúvaní s dospelým a samostatne sa čo najviac angažovať

- základné stravovacie návyky - vedieť samostatne jesť lyžicou a piť z pohára

- základné schopnosti komunikácie - s dospelou osobou

- zvládnutá lokomócia - chôdza, chôdza po schodoch, beh,

- poznanie osobných vecí (je to/nie je to moje)

Vstup do akejkoľvek väčšej detskej komunity predstavuje významný okamih v živote dieťaťa. Pri prvom vstupe do materskej školy je náročnejšie to, že dieťa zostáva prvýkrát bez blízkeho kontaktu s rodičmi a proces adaptácie býva často náročný a najmä dlhodobý. Dôležitú úlohu tu hrajú osobnostné vlastnosti, predchádzajúce skúsenosti, no aj pohľad, názory a výchovné pôsobenie rodičov. Niektoré deti sa vyrovnávajú s nástupom do MŠ okamžite, iné sa dlhé obdobie trápia spolu so svojimi rodičmi. Preto niekoľko rád, aby ste nástup do našej materskej školy zvládli s úsmevom:

• Už pred vstupom do materskej školy by sa malo dieťa vedieť zaobísť krátku dobu bez mamy. Príležitostné odlúčenie umožní dieťaťu získať istotu, že mu mama neutečie a že sa vráti. Tieto prvé skúsenosti sa pozitívne prejavia len vtedy, keď sa rodičia vrátia v dohodnutú dobu.

• Je dobré, keď pred vstupom do materskej školy má dieťa možnosť tráviť čas (hrať sa) s vrstovníkmi (napr. detské ihrisko), aby sa naučili s nimi vychádzať.

• Rozprávajte sa s dieťaťom o materskej škole a ešte pred nástupom sa choďte s dieťaťom poprechádzať do blízkosti materskej školy a preskúmajte s ním okolie.

• Nestrašte ho nástupom do materskej školy a ani nedovoľte nikomu z okolia, aby ho podobným spôsobom zastrašoval (veď tam sa naučíš, tam budeš musieť poslúchať). Dieťaťu sa tým už dopredu podsúva strach a obavy.

• Skúste cestou do materskej školy zaujať dieťa rozprávkou alebo mu rozprávajte, čo budete robiť vy, kým sa bude hrať, čo vás čaká, keď poň prídete.

• Dieťa si môže so sebou nosiť obľúbenú hračku alebo hračku, s ktorou zvykne spávať.

• Vždy je lepšie, ak o zvláštnostiach dieťaťa už dopredu poinformujete učiteľku, ako keby vás mala ona upozorniť na veci, ktoré sú vám známe, len ste ich nepovedali (napr. alergie, zlozvyky, cumlík, palček v ústach, obhrýzanie nechtov a pod.).

• Komunikujte s učiteľkou s úsmevom. Ak máte výhrady k jej prístupu k dieťaťu, nikdy to neriešte v jeho prítomnosti.

• Nepúšťajte sa do veľkých rečí s učiteľkou hneď ráno. Ak vás zaujíma, ako sa darí vášmu dieťaťu, informujte sa radšej popoludní, pred odchodom z materskej školy.

• Pri nástojčivom plači až afektoch sa snažte dieťa odovzdať učiteľke čo najrýchlejšie, bez zbytočného dlhého lúčenia, tíšenia, prehovárania. Dajte mu na vedomie, že viete, že sa mu to nepáči, ale ubezpečte ho, že určite poň prídete.

• Začiatok v materskej škole je pre deti telesne náročný a únavný. Bezprostredne po návšteve materskej školy dieťa potrebuje čas na odpočinok. Väčšie aktivity, ako veľký nákup, prechádzku po meste, návštevu ihriska a pod., by sme mali odložiť.

• Rodič by určite nemal prežívať pocity viny z toho, že dieťa je v materskej škole, ale vnímať tento moment z pozitívnej strany. Vyvarovať sa musí aj prezentovaniu svojich obáv z toho, či dieťa vstup do materskej školy zvládne. Budúci škôlkar totiž napätie a strach vycíti a bude reagovať podobne ako jeho ustráchaná a vystresovaná mamička.

Spolupráca rodiny a materskej školy nie je možná bez vzájomnej dôvery a úcty! Rodičia by sa mali naučiť správne reagovať a byť pripravení na počiatočné reakcie ich ratolesti. Počas prvých dní v kolektíve treba rátať s tým, že je dieťa unavené, plačlivé. Učiteľka pozná rôzne úskalia adaptácie a v spolupráci s rodičmi odporučí individuálny adaptačný program. V ňom sa navrhne dĺžka pobytu v prvých dňoch, podávanie stravy, poprípade účasť rodiča v materskej škole počas prvých dní. A nezabudnite – nech je prostredie akékoľvek krásne, učiteľka milá, prvé dni je to neznáme i keď krásne prostredie a cudzia i keď milá teta.

Čo teda očakávame od rodičov?
- rešpektujte školský poriadok,
- dbajte na pravidelnú dochádzku dieťaťa do materskej školy,
- hovorte s učiteľkou o Vašich obavách, pripomienkach,
- počúvajte, ako sa dieťa správa v materskej škole počas Vašej neprítomnosti,
- príjmite dobre mienené rady od učiteliek,
- zaujímajte sa o program, ktorý ponúka materská škola dieťaťu.